tiistaina, tammikuuta 31, 2006

tenttejä, tenttejä


Pienet poikani ovat jo oppineet kysymään huolestuneella äänellä: "isi onko sulla tänään taas paljon töitä". Koetan vastata mahdollisimman usein, että: "ei niin paljoa etten ehtisi leikkimään teidän kanssanne". Viime viikonloppu meni tenttejä lukiessa. Homma jäi viikonloppuun, koska tentit piti saada lähtemään toiselle korjaajalle mahdollisimman pian.

Paperilla hyvältä näyttänyt metodiopintojen uudistus on osoittautunut vähän raskaaksi toteuttaa. Suunnittelimme kivan luentosarjan, missä laadullinen ja määrällinen tutkimus yhdistyvät. Sarjan piti jo rakenteensa puolesta osoittaa, että "vastakkainasettelun aika on ohi". Se varmaan onnistuikin jossain määrin. Emme osanneet aavistaa kuinka monimutkaiseksi tällaisen sarjan tenttien hoitaminen muodostuu. Nyt tilanne on se, että minä tarkistan kaksi teosta ja omat luentoni ja prof. X yhden teoksen ja omat luentonsa. Sitten jompi kumpi meistä arpoo kokonaisarvosanan.

No niin. Sain arvosteltua tentit. Opiskelijat olivat osanneet vastata luentokysymykseeni ilahduttavan hyvin. Ensi kertaa koko urani aikana suurimmalla osalla tenttijöistä oli jonkinlainen käsittys siitä, mitä tarkoitetaan paradigmalla. Yksi raukka oli tosin vastannut, että se on "ikuinen ongelma". Tavallaan se on niinkin, varsinkin jos ajattelee asiaa Kuhnin näkökulmasta. Opiskelija ei ehkä ajatellut asiaa näin syvällisesti; hän taisi sekoittaa toisiinsa käsitteet paradigma ja paradoksi.

Kirjakuulustelu sujui sitten monelta todella huonosti. Kysymykseni olivat ehkä hieman inhottavia; niihin oli vaikea vastata, ellei ollut lukenut kirjoja. Jotkut olivat selvästi lukeneet, mutta eivät ymmärtäneet lukemaansa. Sellaisten reputtaminen on aina vaikeaa.

  • Hyvässä tenttivastauksessa viitataan johonkin teoksessa tai luennolla esitettyyn esimerkkiin, yksityiskohtaan. Tentin arvostelija ajattelee silloin, että: "kas, kas, tuo on jotain lukenutkin".
  • Hyvässä vastauksessa käytetään teoksissa esiintyneitä käsitteitä
  • Loistavassa vastauksessa otetaan esiin joku kysymykseen liittyvä ja teoksessa esiintynyt näkökohta ja arvioidaan sitä kriittisesti. Pelkkä kriittisyys ei kuitenkaan riitä, ellei kirjoittaja osoita tuntevansa tentittävässä teoksessa esitettyjä näkökohtia
Piirros: Janne R. Perhokalastajien kokouksessa tehty muistiinpano kahdesta erilaisesta hyvin pitävästä koukkusolmusta.

Ei kommentteja: