maanantaina, tammikuuta 16, 2006

mitä nyt?


Tavallisessa päiväkirjassa ei tarvitse olla huolissaan siitä, jaksaako sitä kukaan lukea. Voi uskotella kirjoittavansa vain itselleen... vaikka oikeasti toivoisi jonkun joskus löytävän paperini pöytälaatikosta (ja lumoutuvan niistä).

Julkinen päiväkirja on jotain muuta. Olen ilmoittanut sepustukseni useisiin eri luokkiin (mm. gradu, tiede, historia, opettaminen) ja se asettaa tiettyjä velvollisuuksia sisällön suhteen. Pitäisi muistaa kirjoitella eri aiheista tai ottaa blogin kuvaukset pois.

Minua on kiinnostanut jo pidemmän aikaan suomalaisen kasvatusajattelun aateihistoria. Siihen liittyen olen koettanut perehtyä kristilliseen perinteeseen, eritoten luterilaiseen. Se on tosin vain harrastus, ei elämäntehtävä. Huomasin, että edellisistä blogimerkinnöistäni voi saada sen kuvan, että haikailen menneen kasvatusperinteen perään. Tuon perinteen tutkiminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sitoutuisin itse samaan aatemaailmaan.

Mainittu aihepiiri ei ole luultavasti kovin kiinnostava. Sen kosketuspinnat nykykouluun eivät ole selviä. Tosin vanhat ihanteet elävät edelleen monien oppimiseen ja opettamiseen liittyvien uskomusten ja käsityksen taustalla.

Gradurintamalla ei ole tapahtunut mitään erikoista. Huomenna pitäisi kommentoida loppuvaiheessa olevaa gradua. Sen aineisto on mielenkiintoista, mutta argumentaatio vaatii vielä paljon hiomista. Mistähän johtuu sekin, että viime aikoina lukemissani käsikirjoituksissa on ollut niin paljon kielioppi- eritoten sanajärjestysvirheitä. Kuuluuko niiden korjaaminen ohjaajan tehtäviin?

Aina kun teen kiivaasti omaa tutkimusta, minusta tulee ylikriittinen opiskelijoiden töitä kohtaan. Puran ylimääräistä energiaa haukkumalla opiskelijaparkoja. Pitäisiköhän käydä Kopsin juttusilla?

3 kommenttia:

Kops kirjoitti...

Oppilaspahukset ottavat joskus pannuun, mutta maailmankaikkeus näyttää toisinaan järjestävän opettajalle pienen näpäyksen arkielämässä, minkä seurauksena huomaa että itse toivoisi muilta lempeyttä ja kärsivällisyyttä kun on hoitanut homman vaillinaisesti - ja sitten saa taas suhteellisuudentajua palautetuksi. Toisaalta ei saa ihan painaa villaisellakaan epäkelpoa suoritusta. Opettajan tulee kannustaa oppilasta hyvään suoritukseen eikä hyväksyä alisuorittamista.

Jaa niin, halusitko että Kops auttaa löysentämään pipoasi, vai oliko sittenkin niin että halusit lainata keppiäni kelvottomien höyhentämiseen? Jälkimmäinen vaihtoehto juolahti vasta nyt mieleeni.

Seppo Lehto Miehittäjä-Ryssänkarkoittaja kirjoitti...

Tarja Halonen on pelkkä miehittäjä-Ryssän sätkynukke

Sauli Niinistö ei ole vielä sellainen, siksi Sauli Niinistö presidentiksi 2006

Hei kaikki punikkilahtarien perseitä nuolevat ryssäläiset :)

On vastakkainasettelun aika:

Pro Sauli Niinistö - Suojeluskunnat Suomenmaassa vaatii, kaikki ryssät ulos, sekä punakaarti:)

Tässä tilanteessa missä on vastakkain tsetseenien kansanmurhaajan Vladimir Ptuinin suojelija ja toisena investointipankkiiri Sauli Niinistö, joka ei ole vielä nuollut Ryssää valtiojohtajana ei ole muuta vaihtoehtoa kuin äänestää Sauli Niinistöä uudeksi presidentiksi

Seppo Lehto Tampere

Valkoinen Tampere - silvottu tynkä-Suomi ( SDP:n Väinö Tannerin määritelmä Suomen joutuessa vetäytymään alueiltamme ja joutuessamme luovuttamaan alueita miehitysjoukoille välirauhanehtojen mukaisesti )

Pro suojeluskunnat, pro neekerit ja somalit Afrikkaan = Kotimaa kutsuu eikö vain? Ei suomalaisetkaan tuppaa loisimaan Afrikkaan neekerien varoilla!
Pro aluepalautukset, Pro Nato-jäsenyys ja vähän äkkiä;)

Rita Maestra kirjoitti...

Sepppo Lehdon into on ihailtavaa. Saisinpa hänet kielitunneilleni niin kokeilisin valjastaa tuon energian hyvään kohteeseen. Voisi kyllä käydä niin että ryhmän ei-suomalaiset jäsenet heittäisivät Sepon niska-pers otteella mäelle.