torstaina, joulukuuta 29, 2005

ilmiantajat


Joulu on ohi, luen tenttejä. Niitä on kiertynyt pöydälleni aivan liian suuri pino. Ennen "joululomien" alkua oli monta teoskuulustelua ja luentokertausta, esseen palautuspäivää ja graduseminaaria.

Opiskelijat ovat huhkineet ennen tenttejä, minä niiden jälkeen. Niin sen kuuluukin mennä, en valita. Joskin myös tenttikysymysten tekeminen on työlästä työtä. Tällä kertaa se oli erityisen aikaavievää, sillä tenttikirjojen joukossa oli monia uusia teoksia (jotka olin kyllä itse valinnut).

Huomasin, että opiskelijat ovat avanneet oppilaskunnan sivuilla uuden palvelun. Sivustolla on lomake, jonka täyttämällä voi käräyttää tenttitulosten ilmoittamisessa viivyttelevän opettajan. Samalla sivustolla voi myös ilmiantaa vastaanottoaan siirtäneen - tai sen kokonaan pitämättä jättäneen henkilökunnan jäsenen.

Ilmiannoin heti itseni. Olen joutunut siirtämään vastaanottoani lukuisia kertoja. Useimmiten syynä on päällekkäinen opetus - minä kun en voi määrätä luentojeni aikataulua. Joskus olen joutunut olemaan virkamatkalla tai muussa viranhoidossa vakinaisena vastaanottoaikanani. Usein syyllistyn vastaamaan virka-ajan ulkopuolella opiskelijoiden sähköposteihin. Olisikohan minulla oikeus keskittää sähköpostiliikenne vastaanotolleni? Luultavasti.

Ymmärrän, että "palvelun" avulla koetetaan löytää ääritapaukset ja tuottaa niistä koottuja tietoja. Silloin epäkohta on konkretisoitu ja se voidaan työnää laitoksen johtajan käsiteltäväksi.

Ei toisiaankaan ole laitaa, jos joku jättää vastaanottonsa aina pitämättä. Tenttitulokset on myös saatava ajallaan, ainakin jos mitään hyvää syytä niiden viivästymiseen ei ole. Ainakaan meidän laitoksellamme ei ole tapana siirtää tenttejä toisen opettajan tarkastettavaksi, jos tentaattori sattuu sairastumaan. Olen muistaakseni vain kerran saanut tarkastettavakseni työtoverini tentit.

Koen olevani usein liiankin velvollisuudentuntoinen. En jätä kevytmielisesti töitäni tekemättä. Minulla ei pitäisi olla siis mitään pelättävää. Silti tällainen paljastuskoneisto tuntuu loukkaavalta, vaikka en osaakaan eritellä siihen tarkempaa syytä.

Sähköinen tiedonvälitys on avannut uusia mahdollisuuksia myös tenttiinlukemisen "tehostamiseen". Törmäsin jo ajat sitten erään ainelaitoksen opiskelijoiden ylläpitämään tenttikysymysarkistoon. Sieltä sai luettavakseen myös meidän alamme tenttikysymyksiä. Omiani en löytänyt, parin kollegani kyllä. Lähetin linkin kysymyksiin heille - ymmärtävätpä vaihtaa kysymyksensä. Kysymys kuuluu: kenen etu tämä on? Miksi tentteihin luentaan? Hyvän arvosanan takia?

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Täällä lueskelen vasta tänään löytämääni mielenkiintoista blogia. Lukeekohan kukaan näin vanhoja kommentteja...

Niin, vastakysymys tuosta tenttiasiasta: miksi tenttikysymysten pitäisi olla salaisia? Mitä mieltä olisi tenttikysymysten salaamisessa? Yliopistossa ne kysymykset kun kuitenkin ovat vähän laajempia kuin "kuinka monta poikasta kettu saa". Ei kai se yllätysmomentti ole niin oleellista, ei sen ainakaan pitäisi olla.

Meidän (kielten) laitoksella opettajat alkoivat toimittaa tenttikysymykset käytävällä olevaan mappiin joskus 1990-luvun alussa meidän opiskelijoiden aloitteesta. Ei ihan mutinoitta, mutta kuitenkin. Ei siitä mitään ongelmia seurannut, mutta toimipahan opiskelijoiden apuna tenttiin valmistautumisessa. Pointti ei tietenkään ole siinä että opetellaan ulkoa vastaus pariin tiedossa olevaan kysymykseen, vaan että voi treenata tenttiä varten, saa kirjatenttiin vähän osviittaa siitä mikä on keskeistä jne.

Eikö tentaattorillekin olisi kiva, jos tietäisi että opiskelijat ovat jo etukäteen käyneet läpi n kappaletta kysymyksiä ja oppineetkin ehkä jotain? Tentit ovat mahtavia tilaisuuksia oppimiseen, ja tenttiin valmistautuminen vanhojen kysymysten avulla on varsin tehokasta.

Ursula
yläkoulun opettaja (ekaa vuotta! Tätä ennen aikuiskoulutuksessa...)

Telemakhos kirjoitti...

Bloggeri lähettää kommentit minulle sähköpostina, joten huomaan myös vanhempiin juttuihini tulevat kommentit. Kummastakaan muusta lukijastani en tiedä.

Tuo tenttikysymysjuttu on vähän asennekysymys. Periaatteessa homma menee juuri niin kuin kirjoitit. Yliopistollisten tenttikysymysten pitää olla laajoja, ilmiöiden vertailuun ja analysointiin ohjaavia. En nyt tosin ota kantaa millaisia olisivat hyvät lasku- tai kielioppitehtävät.

Osa opiskelijoista on selvästi sisäistänyt kuvaamasi opiskeluasenteen. Toiset lukevat knoppeja - opettelematta itse asiaa kunnolla. En millään haluaisi kannustaa sellaiseen opiskelutapaan.

Juttelin vähän aikaa sitten erään taitavan ja lahjakkaan opiskelijani kanssa. Huomasin, ettei hän hallinnut tenttikirjan sisältöä kunnolla, vaikka oli suoriutunut tentistäni hyvin. Tiedän hänen myös valmistautuneen tenttiin todella hyvin.