keskiviikkona, maaliskuuta 26, 2008

liian korkealentoista opetusta


Opetussuunnitelmassamme on varattu syventävälle tilastokurssille 6 tuntia luentoa ja kahdeksan tuntia harjoituksia. Opiskelijan odotetaan tämän lisäksi opiskelevan omatoimisesti 35 tuntia, mistä osa kuluu näyttökokeen tekemisessä. Se onkin kurssin ainoa "tentti". Luennoille ei ole osallistumisvelvollisuutta, eikä yhtäkään kirjaa ole pakko lukea. Puitteet ovat siis hienot omatoimiselle opiskelijalle. Mitä arvelette, toimiiko tällainen opetussuunnitelma OKL:ssä?

No ei toimi. Aloin vähän huolestua ensimmäisellä demolla, kun kukaan ei näyttänyt muistavan miten SPSS:tä otetaan frekvenssejä. Ei hätää, ajattelin, sellainen unohtuu kyllä helposti. Sitten havaitsin, että syventävälle kurssille osallistuneilla ei näytä olevan käsitystä jakaumista tai erilaisista muuttujien asemista. Olin kovasti koettanut selittää luennolla näitä asioita, mutta selvästi heikolla menestyksellä. Äkkäsin sitten kysyä, kuinka moni kahdenkymmenen hengen ryhmästä oli osallistunut luennolleni. Kaksi viittasi. Toinen tosin sanoi, että ei ollut enää tullut toiselle luennolle, koska ensimmäinen luento oli tuntunut niin vaikealta. Luento oli ollut kuulema liian korkealentoinen. Yksi kertoi jääneensä pois ulkomaanmatkan vuoksi, toinen muuten vain. En ryhtynyt kuulustelemaan enempää.

Mitähän minä sitten luennolla käsittelin? Esitinkö, miten tilastoanalyysit lasketaan käsin? Vaikeita kaavoja ja sekavia taulukoita vai? Ei muistaakseni. Koetin käydä läpi "peruspaketin" erilaisia tilastollisia analyysimenetelmiä sekä muutaman monimuuttujamenetelmän. Kaikki erilaisten tosielämän esimerkkien avulla. Olen aina itse oppinut helpommin "hands on", eli tekemällä. Muistan asiat, jos minulla on mielessäni sovelluskohde. Ja näitä sovelluksia koetin tarjoilla. On todella turhauttavaa pitää tilastoharjoituksia opiskelijoille, jotka eivät ole vaivautuneet a) luennoille tai b) opiskelemaan itsenäisesti luennoilla käsiteltyjä aihepiirejä.

Ongelma on siinä, että en pysty opettamaan tilastotiedettä jos opiskelijat eivät ymmärrä sanojani. Päädyin tänään - turhauntuneena ja kyllästyneenä - näyttämään, mitä nappeja pitää painella SPSS:tä jos haluaa tehdä sen tai sen analyysin. Tulosten tulkinnan jätin laiskanläksyksi. Alennuin kostamaan. Alennuin käyttämään joukkorangaistusta. Yliopistossa! Tuliko minusta se vihaamani arrogantti matematiikan opettaja. Ääääk! Ei. Neuvon mielelläni yksinkertaisimmatkin asiat kymmeniä kertoja, jos näen opiskelijan ponnistelevan, sitoutuvan opiskeluun. Jos opiskelija ponnistelee lomalla Etelä-Euroopassa silloin kun pitäisi tehdä töitä, loppuu minun hyväntahtoisuuteni siihen.

Opettajaksi opiskelevien liiton (SOOL) viime syksynä julkaisemassa OKL -arvioinnissa todetaan, että laitoksessamme on liian helppoja kursseja. Lisäksi opettajien taso vaihtelee paljon. En ota syytä niskoilleni, vaikka luulen, että kritiikki pitää paikkansa. Tein helvetisti töitä valmistautuessani luennolle ja demoille. Se kai tässä sitten turhauttaa.

Pekka sanoi joskus, että OKL:ään hakeutuu paljon sellaisia opiskelijoita, jotka eivät halua olla matematiikan kanssa tekemisissä. Mutta eihän tilastotiede ole matematiikkaa ;-D

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Pahat kielet kertovat, ettei se osaaminen henkilökunnankaan keskuudessa paljon kummempi ole - ja kuinkas olisikaan, ihmisistä on kyse.
Vrt. ns. taloustieteilijät ja amerikasta alkava pankkikriisi...

Telemakhos kirjoitti...

Monimutkaisten asioiden selittäminen ymmärrettävällä tavalla vaatii, että opettaja on itse sisäistänyt opetettavan aineksen. Tämä ei tosin vielä takaa oppimista. Siihen vaaditaan yhteisien merkitysrakenteiden olemassaoloa.

Opetustaito ei välttämättä kasva artikkeleita vääntämällä - vaikka aineenhallintaan sillä varmaan onkin vaikutusta.

Telemakhos kirjoitti...

Ai niin. Jos anonyymi viittaa viestissään perus-opettajankouluttajan kykyyn tehdä tilastoanalyysejä tai käyttää SPSS:ää, niin luulen epäilyksen olevan todellakin aiheellinen. Tässäpä olisikin hyvä tutkimusaihe, vaikka luulen että vapaaehtoisten koehenkilöiden löytäminen voisi osoittautua mahdottomaksi :-D

Anonyymi kirjoitti...

Jos opettajankoulutus omaksuu hemmottelevan asenteen (ei tenttiä jne.) opiskelijoihin eikä oppimisen tasosta pidetä kiinni, ovat oppimistulokset heikot. Lällärikoulutus tuottaa tietämättömiä ja arrogantteja opiskelijoita.

Anonyymi kirjoitti...

Tieteellisyys luokanopettajakoulutuksessa ja käsityön aineenopettajakoulutuksessa, mitä hittoa se on? Opiskelijoiden valtaenemmistöllä ei ole resursseja tai minkäänlaista mielenkiintoa tieteelliseen työskentelyyn. Yliopistotaso on liian korkea näille koulutuksille. Ammattikorkeakoulu???

MP3 e MP4 kirjoitti...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the MP3 e MP4, I hope you enjoy. The address is http://mp3-mp4-brasil.blogspot.com. A hug.

Anonyymi kirjoitti...

miksei meille teologeille opetettu tilastotiedettä?

Anonyymi kirjoitti...

Kuule Kemppinen, tämä on hyvä blogi. Kirjoita useammin. Loppu.