keskiviikkona, syyskuuta 19, 2007

Matkalla hirttolavalle


Älkää huolestuko. Minulla ei ole aikomusta ryhtyä päivittämään blogiani päivittäin tai edes viikoittain, sillä luulen pystyväni pitämään kirjoitusvimmani aisoissa. Tänään on kuitenkin pakko kirjoittaa.

Opetusministeriö julkaisi aamulla opettajankoulutuksen tulevaisuutta käsittelevän raportin (Opettajankoulutus 2020). Uskon, että monissa muissakin opettajankoulutuslaitoksissa tuota raporttia oli odotettu epävarmoin tuntein. Ja kas! Eipä oltu pelätty turhaan. Työryhmän tekemät ehdotukset näyttävät täältä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta katsottuna epäreiluilta. Raportissa maalaillaan tulevaisuudenkuvaa, missä opettajankoulutus on keskittynyt Etelä-Suomeen ja Jyväskylään. Filiaaleilla ei nähdä olevan muuta kuin aluepoliittista merkitystä - huolimatta siitä, että niissä opiskelijoiden valmistumisprosentti on tavallisesti emoyliopistoja suurempi. Pois pienet yksiköt, pois paikallishallinto. Toki ruotsinkielinen opettajankoulutus saa edelleenkin elää omaa elämäänsä Vaasassa.

Professoreilla on raportin kirjoittajien mielestä liikaa opetusta. Normaalikouluissa puolestaan tehdään liian vähän tutkimusta. Opettajankoulutuslaitosten virkarakennetta uudistaessa pitäisi antaa pääpaino tutkimukselle (mikä tarkoittaa kai käytännössä sitä, että kontaktiopetusta vähennetään entisestään) . Tutkimukseen pohjautuva opetus on kannatettava ja oikea ajatus, mutta ainakin omalla kohdallani opetus on virittänyt tutkimusta. Kyse ei siis ole yksisuuntaisesta vaikutuksesta.

Raporttia lukiessa ei voi olla huomaamatta, että työryhmän jäsenten omia yliopistoja kohdellaan paremmin kuin muita. Tai ainakin heidän laitoksillaan tehdyt uudistukset ja ennakoinnit kerrotaan raportissa merkille pantavalla tarkkuudella. Omasta kuulemistilaisuudestamme ei jäänyt raporttiin montaakaan riviä. Tämä on tietenkin vain oma tulkintani.

Mitä opetuksen keskittäminen Helsinkiin, Jyväskylään, Tampereelle ja Turkuun käytännössä merkitsisi? Oletetaan ensiksi, että heillä olisi siihen resursseja filiaalien lopettamisesta "säästyvillä" varoilla (vaikka tällaiset säästöt kuivuvat usein kokoon muutamassa vuodessa, kuten on nähty monien kyläkoulujen lopettamisien yhteydessä). Pystyykö Helsinki tarjoamaan kohtuuhintaista asumista kaikille uusille opiskelijoilleen? Miten Jyväskylässä opintonsa suorittanut opiskelija saadaan lähtemään Lappiin töihin.

Nyt sitten arvaillaan mitä tapahtuu seuraavaksi. Tämä on nyt kolmas kerta 15-vuotisella OKL-urallani, jolloin laitoksemme jatkuvuus on vaakalaudalla. Joidenkin mukaan tämä on pahin uhka laitoksellemme sitten 1960-luvun) Tämän kaltaiset kriisit syövät hirveästi voimia ja aikaa. Pitää laatia strategioita, antaa lausuntoja ja muodostaa kontakteja. Osa henkilökunnasta on todennut jo ennakkoon, että he laskevat päiviä eläkkeeseensä. Heillä on paikka pelastusveneessä. Minulla on vielä 25-vuotta eläkeikään. Antakaa minun tehdä rauhassa työni täällä maalla. Please. Pliiis.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ymmärsinkö oikein, että Oulusta ja Rovaniemeltä ollaan myös lahtaamassa opettajankoulutusta? Kun mainitsit vain noita etelän paikkakuntia. (Anteeksi kun en jaksa kaivaa raporttia ja lukea sitä, vaan laiskana kysyn sinulta.) On kyllä sellaista hölmöläisten hommaa ettei mitään rajaa. Puoli Suomea ilman lähiseuduilla koulutettuja opettajia? Vai onkohan asenne se, että loppuu sieltä lapset muutenkin.

Telemakhos kirjoitti...

Siltä tosiaan näyttää. Katkolla näyttäisivät olevan ainakin Kajaani ja Savonlinna. Eivätkä Lapin ja Oulun yliopistojen OKL:t ole kai myöskään turvassa. Propellihatut ovat jo pidempään hautoneet Oulun ja Lapin yliopistojen "konsortiota". Tuo ajatus on ammuttu alas moneen kertaan, mutta aina se vain nousee uudestaan keikkumaan oksalle.

Anonyymi kirjoitti...

Jotenkin sitä kuvittelisi, että näille "konsortioille" olisi otollisempi maaperä etelän kaupungeissa, joissa on useampia yliopistoja SAMASSA kaupungissa, tai edes n. 100 km säteellä. Oulun ja Rovaniemen välillä on kuitenkin yli 200 km. Siinä kun sitten matkustetaan konsortion kokouksissa puolin ja toisin, syntyy varmasti säästöjä... (matkaan kuluu n. 2,5 h/suunta, lentoliikennettä kaupunkien välillä ei käytännössä ole). Mutta varmaan ne suuret päättäjät etelässä tämänkin asian tietävät paremmin.