tag:blogger.com,1999:blog-17525251.post115053483429609191..comments2023-09-26T12:16:22.080+03:00Comments on opettajankouluttajan päiväkirja: musikaalisuus ja yleisälykkyysTelemakhoshttp://www.blogger.com/profile/08619030414093797076noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-17525251.post-85285221369702724342007-06-10T20:55:00.000+03:002007-06-10T20:55:00.000+03:00Kerrohan vähän lisää, kun tunnut jotain tietävän.Kerrohan vähän lisää, kun tunnut jotain tietävän.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17525251.post-26833362277149748202007-06-10T05:29:00.000+03:002007-06-10T05:29:00.000+03:00Musikaalisuuden ja kielitaidon välisessä suhteessa...Musikaalisuuden ja kielitaidon välisessä suhteessa on kyllä kyse muustakin kun pelkästään siitä, mitä me pystään havainnoimaan ja kuulemaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17525251.post-1151186714223457682006-06-25T01:05:00.000+03:002006-06-25T01:05:00.000+03:00Minä en osaa mitään kieltä kunnolla, mutta laulan ...Minä en osaa mitään kieltä kunnolla, mutta laulan neljällä...<BR/><BR/>Mutta palaan asiaan vielä ja kirjoitan omaan blogiini pari sanaa kielten opettajista... Jahka jaksan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17525251.post-1150877572196801342006-06-21T11:12:00.000+03:002006-06-21T11:12:00.000+03:00Koska tunnen monta muusikkoa henkilökohtaisesti, t...Koska tunnen monta muusikkoa henkilökohtaisesti, tutkimustulos vaikuttaa lähinnä huvittavalle. Harvardissa tehtyjen tutkimusten mukaan, jotain yhteyttä musiikin ja spatiaalisen hahmotuskyvyn ja matematiikan kanssa kyllä löytyy. Älykkyys? No, Mozart makes your kids smarter TM on myynyt levyjä USA:ssa, tuossa nerojen kehdossa huomattavan paljon.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17525251.post-1150743059841065952006-06-19T21:50:00.000+03:002006-06-19T21:50:00.000+03:00Minulla ei ole mitään taiteellisuutta. Mensalaisuu...Minulla ei ole mitään taiteellisuutta. Mensalaisuus taitaa nyt olla pop. Tiedän, missä heikäläiset kokoontuvat. Joukossa on täysiä hulluja ja työelämässään epäonnistuneita. Hulluista mensalaisista on puhuttu julkisuudessakin. En halua päteä jossain kuviopäättelyssä, en ole ollut testissä. Kai tuon voi lukea niinkin, etten pärjäisi :O).<BR/><BR/>Rennoista miehistä: en osaa myöskään piirtää. Piirustuksen opettaja ajan kulukseen piirsi piirrustukset puolestani. Minä signeerasin työn, jonka opettaja arvosteli seiskaksi. Minä tiesin, hän tiesi, tiesin hänen tietävän, hän tiesi minun tietävän jne., etten osannut piirtää.<BR/><BR/>Lukion viime luokalle tuli yksi #¤%&?:leen tiukkapipoinen niuho nainen. Piti piirtää itse. Lukion päästötodistukseen tuli 6. Kysymys: saiko lopussa "paha" (=minä) palkkansa vai pilasiko nainen rentojen miesten herrasmiesopimuksen. (Se miesopettaja oli mielestäni herrasmies. Ei minusta olisi parempaa piirtäjää niuhottamalla tullut. Itseäni en toki laske herrasmieheksi.)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-17525251.post-1150717225777337652006-06-19T14:40:00.000+03:002006-06-19T14:40:00.000+03:00Nyt kops kopautti metsään. Ajattelit intuitiivises...Nyt kops kopautti metsään. Ajattelit intuitiivisesti varmaan, että hyvä laulaja olisi suoraan myös kielillä puhuja. Ei se ihan niin ole - vaikka laulajat oppivatkin helpommin eri kielen nuotin (oikean korostuksen). Kukaan ei kai ole väittänyt, että esimerkiksi kielten opettajat olisivat automaattisesti hyviä muusikkoja.<BR/><BR/>Kielitaito (lopputulos) ja tavallista parempi kyky oppia kielitaitoon liittyviä osataitoja on syytä erottaa toisistaan. Onko kyky synnynnäinen vai harjoituksen tulosta? Tästä ollaan vielä erimielisiä. Itse ajattelen, että harjoitus ja persoonallisuus (temperamentti jne.) ovat avainasemassa, mutta ei nyt ruveta vääntämään tästä asiasta.<BR/><BR/>Yritän löytää jotain kättäpidempää. En oikeastaan etsinyt tätä tutkimusta, vaan erästä toista, mutta kelvatkoon nyt kuitenkin.<BR/>http://news-service.stanford.edu/news/2005/november16/music-111605.html<BR/><BR/>Nadine Gaabin tutkimuksen näkökulma on Lynniä ja kumppaneita paljon lohdullisempi (ja vähemmän elitistinen). Hänhän viittaa siihen, että instrumentin soittaminen lisää "language skills" - eikä siis puhu syntyään musikaalisista:<BR/><BR/>"Musical training appears to alter the ability of the brain's language areas to process pitch and timing changes that are common to perceiving both words and music".<BR/><BR/>Ihan käytännön opetustyössä on havaittu (mutta myös tutkimuksin todettu), että esimerkiksi tahdissa marssiminen ja taputtaminen helpottavat tavujen hahmoittamista. Tutkimuksissa on myös osattu selittää, että tämä johtuu aivojen rakenteesta ja tavasta käsitellä informaatiota.<BR/><BR/>Tiedän, että monet erityisopettajat käyttävät tätä keinoa opetuksessaan. Rytmitaju ja tavujen erottaminen ovat kiinteässä yhteydessä.Telemakhoshttps://www.blogger.com/profile/08619030414093797076noreply@blogger.com